Natuurlijk Yoga Vorstenbosch

Trust the wisdom of your soul, it knows the way

Yoga

Yoga is een eeuwenoude filosofie en de uiteindelijke kennis die er al was, is door Patañjali, soort van gerangschikt en daaruit is het 8-voudige pad ontstaan. Dit is terug te lezen in o.a. het boek 'De Sutra's van Patañjali'. Sutra’s zijn korte teksten die gaan over de verschillende stappen van het 8-voudige pad, die je als yoga-beoefenaar doorloopt. Yoga is geen religie maar een levenswijze en het 8-voudige pad helpt je om weer de weg terug te vinden naar jezelf.

In onze wereld zijn we druk met van alles en rennen we onszelf vaak voorbij. Werkelijk kunnen leven vanuit het hart, de dingen ondernemen waar je echt blij van wordt dat is wat yoga uiteindelijk mogelijk kan maken. Met de fysieke oefeningen (asana's) reinigen we ons lichaam, zetten we het in beweging waardoor we hitte creëren. Ons innerlijk vuurtje wakkeren we aan en hiermee reinigen we het fysieke lichaam, maar ook op mentaal niveau werkt dit door. We trainen het lichaam om het uiteindelijk klaar te maken voor meditatie. Door naar binnen te keren, de stilte in jezelf op te zoeken, kom je steeds dichter bij jezelf.

Ik ben opgeleid door Ron van der Post in dynamische hatha yoga en zijn opleiding is gelieerd aan het Brahmrishi Yoga Training College in India. Voor meer informatie verwijs ik je graag naar zijn site www.yogastudie.nl waar je o.a. ook nog activiteiten en initiatieven van Ron kunt bekijken. In 2017 heb ik me ook mogen laten inspireren door Nele van Poucke, zij verzorgt vanuit Mechelen Prana Vinyasa opleidingen www.yogalovers.be. Beide yogavormen zie je terug in de  yogalessen die ik geef.

Tijdens mijn opleidingen hebben de 5 natuurelementen (aarde, water, vuur, lucht, ether) waaruit wij zijn opgebouwd me geïnspireerd. De elementen staan in verbinding met o.a. de chakra's, de pranastromen en onze constitutie. Door gericht aan het werk te gaan met betreffende instrumenten en asana's is het mogelijk om een eigen programma af te stemmen zodat je heel gericht de beoefening thuis voort kunt zetten. 

We bouwen een yogales op door het lichaam eerst wat op te warmen, de grote spiergroepen in beweging te zetten. Waarna we een serie asana's beoefenen. Kijkend naar het thema/elementen van de les bouwen we de yogales af met een ademhalingsoefening, een eindontspanning. We eindigen de les met een korte meditatie, of we starten de les met een korte meditatie, ook dat hangt af van de opbouw en het thema van de les. 

'The best teachers are those who show you where to look, but don't tell you what to see'